tantvirk.blogg.se

Galen i garn, det är jag det!

Jag önskade mig en burk...

Publicerad 2012-12-29 14:13:00 i Allmänt,

lakritspulver i julklapp och fick en av min vackra syster - det var en höjdare vill jag lova!
 
Första testet blev de här supergoda och enkla lakritskaramellerna. (Originalreceptet hittade jag på coop.se, men gjorde om det en hel del)
 
Lakritskarameller
 
3 dl vispgrädde
2 dl strösocker
1 dl råsocker strö
1 dl ljus sirap
3 msk lakritspulver (Kung Markatta)
25 gr smör
flingsalt
 
Koka upp grädde, socker och sirap, sikta i lakritspulvret och vispa som bara den så att det löser sig.
Koka till 128-130 grader (min termometer är trasig) eller gör kulprov.
Ta av plattan och rör ner smöret. Häll i kanna och häll i små knäckformar och strö över flingsalt. Ställ kallt.
 
 
Busenkelt och kanongott.
 
Här har de i alla fall en strykande åtgång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Tant Virk

Galen i garn kallar jag det,andra kallar det maniskt - men handarbete,främst virkning är mitt stora intresse. Dock kommer det att dyka upp både recept och annat smått och gott. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela